Kereta tak boleh start?

Assalamualaikum ..

Nak dipendekkan cerita minggu lepas kereta aku buat hal tak boleh start sebab alternatornya rosak. Alternator kalau problem memang kereta tak boleh start,melainkan jumper bateri kereta, baru boleh start.

Aku pun pergi ke satu bengkel kereta berdekatan rumah aku untuk tukar alternator, pomen tu pun ganti la dengan alternator yang baru. Lepas siap suma aku bayar RM300 sekali dengan upah pasang.Alternator harga RM280 upah pasang RM20.

Dua hari lepas tu masalah yang sama jadi balik masa aku nak balik dari opis,terpaksa la minta tolong kawan aku untuk jumper kereta aku, kemudian terus aku singgah kedai yang berdekatan dengan kawasan situ,pomen tu kata ada masalah dengan alternator, eh tak kan altenator? Baru dua hari lepas tukar baru tak kan cepat dia rosak.pomen tu kata barang recon memang macam tu, nasib-nasib je kalau dapat bertahan lama.

Nasib baiklah masih ada warranty 3 Bulan, aku terus bawa pergi bengkel yang aku tukar alternator untuk claim warranty. Sampai je terus aku cari pomen yang tukar alternator aku hari tu.

Antara perbualan aku dengan mekanik bengkel tu.

Aku : Bro cuba tengok kereta saya ni, alternator dia rosak la.

Lan : Aha la bang, alternator rosak.

Aku : ni ha warranty kamu tolong tukar yang baru ye.

Lan : Maaf bang alternator ni tak da warranty sebab yang jual barang ni bukan bengkel kami, ada cina tu yang supply.

Aku : eh! kan saya tuka dengan bengkel kamu, bengkel kamu la kena bertanggungjawab.

Lan : Tula bang saya pun serba salah ni. Bos saya memang tak bagi kita orang tuka kalau kes macam ni, sebab barang ni bukan barang bengkel kami.

Aku : yela… bos kamu la kena uruskan kalau jadi macam ni,

Lan : entah la bang saya pun tak tahu nak cakap macam mana. Bos kami memang tak nak uruskan pasal ni.

Aku pun malas nak gaduh nak bising-bising kat bengkel tu,ikutkan hati dah melayang spanar. Dalam hati aku kata ,menyesal aku hantar kereta kat kedai kau ni. Aku pun amik keputusan buat aduan ke tribunal tuntutan pengguna. Siapa-siapa ada pengalaman dengan tribunal tuntutan pengguna boleh lah kongsi-kongsi ye ...

No comments:

Post a Comment